lördag 5 februari 2011

En snygg stöld!

Själv är jag tämligen förtjust i Håkan Hellström, och dessutom galen i hans gamla band "Honey Is Cool" (Karin Dreijers gamla band där han spelade trummor). Dessutom har jag varit helt såld på hans, som jag antagit, helt originella texter och hans udda musik. Härförleden insåg jag dock ett och annat som gör hans musik något mer begriplig. Inte sämre! Men han blev mänsklig. Jag råkade höra Cornelis Vreeswijks ganska okända, men hjärtevärmande vackra, låt "En visa till Veronica". Låt mig bara konstatera att Hellström är ett geni. Han snodde något av det bästa och samtidigt mest bortglömda som Cornelis gjort. Och inte bara lät han sig inspireras av låten. Han snodde valda delar rätt av; både musik och text. Lyssna och jämför, medborgare!



Och här är Hellströms bit: