måndag 26 juli 2010

Send in the clowns

Som jag ser det är denna musikaldänga från Stephen Sondheims "A little night music"  från 1973 (vilken förresten är att betrakta som en ren stöld av Bergmans "Midsommarnattens leende") bäst när den framförs utan sång. Helst på piano av Liberace. Musikalartister sjunger, enligt min mening, fruktansvärt okänsligt, äckligt tekniskt och med alldeles onödigt långt uthållna toner -även på korta konsonanter vilket är en styggelse i varje kristen människas öron. Dock tycker jag att den i övrigt något överskattade gayikonen Barbara Streisand framför den alldeles utmärkt.


Stephen Sondheim själv har starka åsikter om hur hans verk skall framföras, villket verkligen framgår av följande klipp. Han lär en musikalstudent sjunga just "Send in the clowns" på rätt sätt.


Så kan jag inte låta bli att ännu en gång blotta min fäbless för halvtaskiga sångare som kompenserar med inlevelse. Judi Dench är definitivt en av dessa. Anna Book är det inte.